Loopbaan

Wie is Richard?

Na mijn technische opleiding ben ik in 1990 begonnen als AutoCAD-tekenaar bij de Universiteit Groningen. Al snel had ik door dat er achter het maken van die tekeningen een bepaalde systematiek zat. Na het maken van de bovenlaag was het voor de volgende lagen eigenlijk een kwestie van kopiëren. Dus heb ik een programma gemaakt dat het werk voor mij deed. In de tijd die ik daardoor over had heb ik heel veel netwerken aangelegd. En dat bleek eigenlijk veel leuker, dus ben ik daarmee verder gegaan.

Eind jaren negentig ben ik bij een detacheringsbureau gaan werken om overal het millenniumprobleem op te lossen. Toen het einde van het millennium en daarmee het einde van het werk in zicht kwam werd het tijd om weer verder te kijken. Ik heb toen bij de Gemeente Emmen op een heel andere functie gesolliciteerd. Tijdens het sollicitatiegesprek bleek dat ze nog niet helemaal millenniumproof waren. Ze hebben mij toen extra aangenomen omdat ik al veel verstand had van het beheren en millenniumproof maken van de diverse gemeentelijke systemen en databases.

 

Binnen de Gemeente Emmen ben ik uiteindelijk meer de projectenkant opgegaan. Ik werd projectleider van de BOCE samenwerking (Gemeente Borger-Odoorn, Coevorden en Emmen). Binnen het project zorgden we ervoor dat alle mensen op eenzelfde manier konden inloggen, zodat het niet uitmaakte of je nu in Coevorden, Emmen of in Borger-Odoorn inlogde.  Vervolgens heb ik 2 jaar voor de gemeente Coevorden als I&A (Informatisering & Automatisering) adviseur  gewerkt. Met mijn kennis van de informatievoorziening van de gemeente Emmen konden er versneld een aantal projecten worden doorgevoerd zoals invoering van het zaaksysteem van Dimpact en het zaakgericht afhandelen van de VTH Wabo processen.

Toen dat klaar was werd er net gesproken over de oprichting van de regionale uitvoeringsdiensten. Een collega zei daarover: het is de grootste fout die ze kunnen maken. En dat vond ik dan weer interessant. Dus ben ik als kwartiermaker aan de slag gegaan voor de RUD Drenthe. De hele ICT-voorziening moest geregeld worden, daarbij heb ik veel gehad aan mijn eerdere werkervaring voor de BOCE samenwerking. Nadat de basis stond ben ik verder gegaan met nieuwe projecten zoals een aanbesteding voor een nieuw zaaksysteem.

Ik vond het ook altijd al leuk om te zien wat er nou aan de andere kant van de computer gebeurt, bij de mensen aan het toetsenbord. Daarom ben ik nu ook gids voor zelforganisatie, lid van de OR en onderdeel van het A-team voor de Omgevingswet. In al deze rollen kan ik aan de voorkant meedenken en meewerken aan de ontwikkeling van de RUD Drenthe. Er zijn zoveel dingen die we van elkaar kunnen leren. En wat ik in die rollen hoor kan ik weer meenemen naar mijn werk als informatieadviseur binnen het cluster I&A.

Hoe ziet mijn werkdag eruit?

Ik zit vooral veel in overleg. Niet alleen met collega’s van de RUD Drenthe maar bijvoorbeeld ook met collega’s van andere omgevingsdiensten en gemeenten. Met de komst van de nieuwe Omgevingswet in januari 2024 gaan we werken met milieubelastende activiteiten (mba’s). Dit zorgt ervoor dat iedereen over hetzelfde praat en je informatie daardoor veel makkelijker kunt vergelijken en ook kunt uitwisselen. Met de andere omgevingsdiensten en gemeenten maak ik afspraken over hoe we dat dan gaan doen en welke zaken we wanneer geregeld moeten hebben zodat alles op tijd klaar is.
Naast dit project zijn er nog veel meer projecten en zo ben ik eigenlijk constant bezig met afstemmen met heel veel verschillende mensen, dat vind ik het mooiste.

Wat is er zo fijn aan werken bij de RUD Drenthe?

Het leuke van de RUD Drenthe is dat het zich als relatief nieuwe organisatie razendsnel ontwikkeld. We worden langzaam volwassen en dat zorgt voor veel veranderingen. Het is mooi om mee te werken aan die ontwikkeling. Ons team wordt steeds groter, er komen hele leuke collega’s bij. Ook de opbouw van zo’n team is heel mooi.

Ik werk aan heel veel verschillende projecten en het zijn altijd nieuwe dingen waar ik mee bezig ben. Veel uitzoek- en afstemwerk. Dat vind ik gewoon heel leuk. Daarnaast ontdek ik in mijn extra rollen steeds meer over de menselijke kant van de organisatie. Je ontdekt hoe de organisatie in elkaar zit en waarom mensen doen wat ze doen.

  • Meewerken aan de ontwikkeling van de organisatie.
  • Werken aan veel verschillende projecten met veel verschillende mensen.
  • Inzicht in het doen en laten van collega’s.